Saturday, July 06, 2013

satu

Bismillah

---

Satu

"Awak cakap, semua penderitaan ni akan terhenti satu hari nanti? Haha. Itu benda paling lawak saya pernah dengar."

"Hah? Apasal pulak?"

"Sebab dia cakap, saya tak patut ungkit pasal perubahan. Dia cakap pembinaan insan tu, proses yang lama. Mustahil. Ya, mustahil untuk perubahan itu berlaku."

"Oh, jadi awak cakap apa lepas tu?"

"Tak cakap apa-apa."

"Kenapa?"

"Sebab saya tengah sibuk menangis. Haha. Bodohkan?"

"Entah. Tak berani nak kasi pendapat. Wasn't there, you see. Tapi saya masih merasakan suatu hari nanti, semuanya akan berakhir. Bukannya Tuhan tak tahu apa yang awak lalui ni. Tricknya, untuk kita cari yang tersirat di sebalik tersurat."

"Sebab tak ada yang berlaku sia-sia? Untuk lengkapkan iman? Boleh tahan jugak nak selongkar satu per satu rahsia ni."

"Kadang-kadang, saya rasalah, masalahnya bukanlah untuk mencari sebab. Tapi ujian untuk percaya, yang sebab itu ada. Dan kita tak perlu tahu pun, apa hikmah yang kita bakal dapat. Just, percaya."

"Really?"

"Tak payah risau banyak-banyak. Orang kata, Keep Calm. Keep calm and study okay."

---

Sesetengah manusia diciptakan tak boleh rileks.
Sesetengah manusia diciptakan sungguh rileks.
Dan pertemuan dua manusia ini menghasilkan satu interaksi yang menarik.

Nora

No comments:

but of course

Bismillah So, it has been done. A visit to the mental health practitioner. Starting therapy and new medications. Perhaps a flaw in the pl...